#48 Historia brody. Zaskakujące dzieje męskiego zarostu. | Christopher Oldstone - Moore

by - sierpnia 16, 2017


Autor: Christopher Oldstone - Moore
Tytuł: "Historia brody. Zaskakujące dzieje męskiego zarostu."
Gatunek: literatura faktu
Rok wydania: 2017
Wydawnictwo: Znak Literanova
Ilość stron: 496

Cześć kochani,
Przychodzę dziś do Was z dość specyficzną pozycją, która nie każdemu się spodoba i niekoniecznie zainteresuje ten tytuł, ale mimo wszystko zachęcam do przeczytania recenzji :)

Moja opinia...

Ile ludzi tyle opinii na temat zarostu - można by rzec. Przez jednych znienawidzona forma dekoracji męskiej twarzy, przez innych ubóstwiana. Ja jestem w tej drugiej grupie :) Tym bardziej, że w przeciągu ostatnich lat zarost, zarówno krótszy jak i dłuższy, wrócił do łask.



"Historia brody..." Christophera Oldstone - Moora została napisana w dość systematyczny i spodziewany sposób. Jeśli ktoś nie przepada za historią, to i ta pozycja go odrzuci, ponieważ mamy tutaj porządnie wykonany rys historyczny przez wszystkie możliwe epoki, dzięki któremu możemy zauważyć w jaki sposób kształtował się męski zarost. I pomyśleć, że kiedyś brak brody w czasach starożytnych z jednej strony był postrzegany jako niewieści, a z drugiej za brudny. Wszystko zależało od tego, w jakim punkcie na mapie się znajdowaliśmy i w jakim miejscu mieszkaliśmy, czy to Rzym, czy Egipt, czy Grecja...

Ktoś by pomyślał, że autor jest wariatem... Ileż można pisać na temat męskiego zarostu? Powiem Wam, że ta pozycja w pewien sposób mnie zaskoczyła. Nie spodziewałam się, że dla dziejów świata męski zarost miał aż takie znaczenie!

Tekst w rozdziałach jest przeplatany zdjęciami, natomiast mam zastrzeżenie do jego wielkości. Jak dla mnie użyta czcionka jest zdecydowanie za mała, przez co oczy wielokrotnie mi się męczyły, tekst zlewał i musiałam co jakiś czas robić przerwę w czytaniu, a tego po prostu nie lubię.



Moim kolejnym zastrzeżeniem jest mylny tytuł. Tak naprawdę broda czy też zarost ma mniejszą rangę w tej książce niż sama historia. Miałam szczerą nadzieję na jakiś ciekawy rys historyczny poparty zdjęciami, infografikami, a dostałam miejscami dość suchy tekst z mnóstwem dat, wydarzeń, osób, co mnie osobiście bardzo odstręczało od czytania i kontynuowania. Brakowało mi na koniec jakieś mapy czy też osi czasu, na której zaznaczony by został prawdziwy rys historyczny zarostu.



Kończąc, jest to pozycja dobra, ale nie zaskakująca. Może być fajnym uzupełnieniem lub odświeżeniem wiedzy z zakresu historii świata.

Moja ocena...

Ocenić tę pozycję jest mi wyjątkowo ciężko. Nie jest lekką lekturą na jedno popołudnie - sama się z nią męczyłam kilka dni. Ale jeśli lubicie czytać o zmianach społecznych, antropologią, interesujecie się innym podejściem do historii i lubicie literaturę faktu, to na pewno ta pozycja Wam się spodoba. Ja ją oceniam na 7/10, tylko przez wartość techniczną, ponieważ co do merytorycznej to nie ma się o co czepiać :)


A za egzemplarz recenzencki chciałabym podziękować Wydawnictwu Znak.



You May Also Like

0 komentarze