#121 Zadziwiający świat ptaków - J. Robbins

by - kwietnia 16, 2018


Autor: Jim Robbins
Tytuł: "Zadziwiający świat ptaków" 
Gatunek: literatura popularnonaukowa
Rok wydania: 2018
Wydawnictwo: Feeria Science
Ilość stron: 400
Tłumaczenie: Anna Binder


Cześć kochani,
jak pewnie zwróciliście uwagę, w ostatnim czasie na blogu zaczęły się pojawiać książki, które można by skategoryzować pod popularnonaukowe. Dlaczego na takie się decyduję? Odpowiedź jest prosta, nie samymi "lekkimi" książkami człowiek żyje i jako że mam naturę dociekliwą, toteż decyduję się na trudniejsze tytuły. Czy "Zadziwiający świat ptaków" J. Robbinsa jest na tyle ciekawy, aby sięgnąć po tę pozycję? Za chwilkę się dowiecie, zapraszam do przeczytania opinii na jej temat.

Krótko o treści...

"Fascynujący wgląd w niezwykły świat ptaków i to, jaki wkład wnoszą w nasze życie. Ptaki to jedyne z dzikich stworzeń, z którymi łączą nas tak wyjątkowe relacje. Są praktycznie wszędzie, towarzyszą nam na każdym kroku, a my uwielbiamy je obserwować, słuchać ich śpiewu, karmić je, a nawet z nimi rozmawiać. Ptaki, jak twierdzi Jim Robbins, szczególnie wzmacniają naszą więź z otaczającym światem."
(fragment opisu pochodzi ze podstrony Wydawnictwa Feeria)


Moja opinia...

Nigdy bym nie przypuszczała, iż książka o ptakach mogłaby być aż tak wciągająca. Kiedy decydowałam się na recenzję tej powieści, miałam dość mieszane uczucia. Z jednej strony zarówno tytuł, opis jak i sama szata graficzna przyciągała mnie do siebie, z drugiej zaś w głowie kumulowały mi się pytania: czy to rzeczywiście jest książka dla mnie?

Autor - Jim Robbins - zabiera nas w świat różnych gatunków latających stworzeń. Zaczynając od tych najmniejszych jak kolibry a kończąc na przepięknych orłach bielikach czy nawet pingwinach cesarskich. Poznajemy ich świat z perspektywy różnych specjalistów, którzy na przestrzeni lat wyspecjalizowali się w różnych dziedzinach i aspektach życia ptaków.
Podczas lektury tej powieści wielokrotnie łapałam się za głowę. Jak my ludzie, mogliśmy do takiego stanu doprowadzić? Dlaczego spowodowaliśmy praktyczne wyginięcie np. sępów czy wspomnianych już orłów bielików? To jest naprawdę wstrząsające. Autor jedynie nakreśla te kwestie a od nas samych zależy czy wgłębimy się w daną tematykę.



Bardzo podobał mi się język użyty w książce. Jim Robbins wie o czym pisze, ale używa języka, który trafi do każdego czytelnika. Czytało się jego najnowszą powieść jak książkę przygodową bądź reportaż. Oczywiście pomiędzy tekstem, autor stara się przemycić jak najwięcej wiedzy i smaczków naukowych, ale nie jest to typowa - podręcznikowa mowa, dzięki czemu wiele aspektów pozostaje w naszych głowach i zapamiętamy je nawet długo po odłożeniu książki na bok. W wielu miejscach posługuje się anegdotkami, czy też historiami z życia. Poznajemy wielu badaczy, którzy poświęcili życie prywatne dla nauki, ale także zwykłych ludzi zrzeszonych w Korpusie Ochrony Przyrody. 

Na uwagę zasługuje również oprawa graficzna samej pozycji. Nie dość, że od samego początku urzeka nas okładka, to jeszcze w środku znajdziemy przy każdym rozdziale prześliczne ilustracje ptaków, na których z grubsza jest skupiony sam autor. 


Dla kogo...

"Zadziwiający świat ptaków" autorstwa Jima Robbinsa jest powieścią skierowaną w głównej mierze dla szerokiego grona czytelników. Niezwykłą frajdę w poznawaniu tego świata znajdą zarówno osoby takie jak ja: czyli totalni laicy wśród skrzydlatych stworzeń, ale również zapaleńcy znajdą w niej pokaźną ilość przeróżnych anegdotek oraz pozycja ta będzie dopełnieniem już posiadanej wiedzy na ich temat.

Moja ocena...

Zdecydowane 9/10! Z początku nie sądziłam, że ta książka w jakimś stopniu mi się spodoba, ale wiedza jaką z niej byłam w stanie zapamiętać była dla mnie swego rodzaju szokiem. Już nigdy nie spojrzę na latające zwierzaki tym samym okiem. 
Polecam Wam tę powieść. Nie zawiedziecie się :)

A za egzemplarz finalny chciałabym serdecznie podziękować Wydawnictwu Feeria.


You May Also Like

0 komentarze